"Inför licens för farliga hundar"

FP tycker att man ska införa licens för att äga "farliga" hundar.. Bara rubriken får en ju att fundera, alltså..
VARFÖR vill någon äga en "farlig" hund?! OCH... Jag bara undrar: VILKA ska få betala för att folk så promt måste äga dessa farliga hundar och betala för en enhet som utfärdar dessa licenser?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13727331.ab

Ingen som känner mig kan ha undgått mitt förakt mot "kamphundar". Jag tycker inte om dessa raser. Alls.
Och det spelar för mig ingen som helst roll om du som ägare av en pitbull, amstaff eller liknande säger att:  
"Din hund är den snällaste i hela världen"
"Aldrig ens har morrat"
"är heeeelt renrasig som vilken hund som helst"
"Har skitbra psyke och alltid lyder"
"Är 100 gånger snällare än alla kärringhundar som finns ute i detta avlånga land"
"Gosar med ditt barn och är jättegööööllig och omhändertagande"
"Aldrig skulle göra en fluga förnär"
"Det är inte hunden som felet ligger hos, det är ägaren"
"Brygger kaffe till dig varje morgon och säger att den älskar dig.."


Ja men alltså ni fattar vad jag menar, jag har hört ALLT. Och visst, vissa saker kanske stämmer, absolut! men jag skulle inte chansa. Och jag vet att folk stör sig som fan på mitt förakt mot alla dessa hundraser. Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv äga en hund som jag VET, hur snäll den än är, KAN förvandlas till ett hot och döda mitt barn eller mig med några enstaka bett. Dessa hundar är starka, muskulösa och rent av vapen. Jag VET att många missbrukar de här raserna och ger dem sämre rykte än vad de kanske förtjänar. Men enligt mitt tycke så har de inget i ett vanligt hem att göra. Ni som är ägare till en "kamphund" får gärna vara det, absolut, det är DITT val och jag har inget med det att göra, sålänge din hund inte kommer i närheten av mig eller mina barn, men jag måste få rätten att uttrycka min åsikt också. Och det är så här jag känner..
Mina surt förvärvade skattepengar ska inte gå till någon sorts enhet som ska finnas bara för att ge folk licens till att ha dessa hundraser. Det finns väl en anledning till att de är förbjudna i Danmark? Jag hoppas verkligen att de kommer förbjudas här med. Och hörni, hata mig hur mycket ni vill! Varsågoda. Men såhär tycker jag, och ni som undrar, jag HAR erfarenhet av dessa hundraser.


Ps. Ta inlägget som ni vill. Är jag ute efter att provocera eller väcka en tanke..? Är det här något jag sitter och tänker på ofta? -Nej nästan aldrig. Tycker jag att DIN kamphund borde avlivas? -Nej, antagligen inte. Tycker jag att  de som finns nu och är "bra i psyket" ska få finnas kvar och att all avel ska stoppas så det inte föds nya? -Ja det kanske jag är för däremot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0