"Är han inte lite rödhårig?"

Jag bara undrar varför folk frågar det? Det är ju inte en kotte som frågar "Är han inte lite blond?" eller "Är han inte lite svarthårg?" eller "Har han inte lite bruna pigment i håret?"
Folk som man knappt känner ställer alltså dessa frågor med en något negativ och trevande ton. Vad vill dessa människor att jag ska svara? Vad förväntar de sig för reaktion? Är det ett försök till att provocera? Vill de försöka få mig lessen eller ta bort lyckan jag känner inför min bebis? Är de avundsjuka att de själva inte har en söt liten bebis?
Jag blir lika förundrad varje gång jag får frågan.. "eeeh, ja, nja, jag vet inte, det skiftar i rött kanske, jag vet inte..?"

VAD spelar det för roll? Jag bara undrar? FYI så är ju väldigt många barn lödlätta när de är nyfödda, och hårfärgen är verklgen något om förändras till en hel rad olika färger under barnens uppväxt, men som sagt, vad spelar det för roll? Jag förstår inte. Här har man fått en frisk och stark bebis, som man är helt förälskad i. Man njuter av det lilla livet nästan varje vaken sekund. Man går och kollar om han andas när han ligger och sover, tittar på honom när han drar på smilbanden i sömnen, ligger nöjd med det lilla knyttet på bröstet och bara känner kärlek. Man följer utveckligen och blir fylld med kärlek av de tandlösa leendena som man får! Och så har folk mage att börja kritisera min lilla gosebolls hårfärg? Nej det går jag inte med på. Jag ska inhandla en mini-clownperuk till honom så slipper folk sitta och analysera hans hår, som det för övrigt finns massor av och varenda hårstrå är alldeles perfekt och jag skulle inte vilja ha det på något annat vis alls! Jag ska lägga alla på minnet som har ställt den här otroligt korkade frågan och när de sitter med en bebis som är deras egen i famnen så ska jag fråga "Men... är han/hon inte lite vanskapt?" Eller "Är han inte lite ful..?" och se sådär korkat frågande ut på ett fejkat sätt..
"Är han inte lite rödhårig?"










Kommentarer
Postat av: Johanna

visst är det irriterande!?

som du säger, här har man fått ett frisk underbart litet barn o det enda folk kan påpeka är hårfärgen.



båda mina barn har varit rejält röda som nyfödda, dottern blir 2år i sommar o börjar bli blondare men fortf rödhårig, sonen är bara 2,5mån så med han vet jag inte hur det ska bli.



men för bara ett par veckor sen va det en bekant till oss som sa - när ska hon bli av med det där röda då!?



usch, man blir så ledsen, inte konstigt att barn mobbar andra barn när vuxna är så jäkla korkade!



han är supersöt din son! :-)

2011-06-08 @ 22:23:44
Postat av: 4-barnsmorsan från himmelohelvete

han är oerhört söt!!!! Mina barn har alla vart rödhåriga som bebisar men är jätteljusa nu. Hade de visat sig att de ändå blitt rödhåriga så tycker jag det är jättefint med!

Håller med dig om att det är riktigt jävla irriterande när folk börjar kommentera barns utseende på ett eller annat sätt redan när de är små bebisar...usch.



Tycker din goding är superfin oavsett hårfärg, så det så!!!!=))

2011-06-14 @ 10:26:00
URL: http://www.himmelohelvete.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0