Chokladbiskvier!

Igår blev jag sugen, efter flera dagars svält. Bakade chokladbiskviter för första gången, med två olika sorters smörkräm. Det blev MUMMAAAAH!

Chokladbiskvier

200 g mandelmassa
1 äggvita
0,75 dl socker


 

100 g smör
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2-3 tsk kakao
1 äggula

ELLER

100 g smör
1 dl florsocker
40 g smält choklad (mörk eller ljus, jag använde mörk, men nästa gång ska jag testa ljus..)

 


 

200 g mörk choklad att doppa biskvierna i, jag använde fulchoklad (marabou mörk), men man SKA använda 70%ig finchoklad om man vill att det ska bli ett tunt och gott laget.. mjuuum! ps. man kan ha lite olja eller kokosfett i chokladen också.

 

Gör så här:

  • Riv mandelmassan och blanda den med äggvitan. Forma till små platta kakor på en plåt, jag gjorde någon slags mellanstorlek och fick ut 10 stycken.
  • Grädda tills kakorna har fått lite färg, gräddar du för lite fastnar de på bakplåtspappret men de ska självklart inte få för mycket färg heller. Ta ut kakorna och låt dem svalna på galler.
  • Smörkrämen: Blanda rumsvarmt smör med florsocker, vaniljsocker, kakao och äggula. Vispa ganska kraftigt tills allt är blandat.
  • Vänd kakorna upp och ner och bred på smörkräm. Forma små toppar. Ställ kallt i en halvtimme, eller om du är rastlös som mig ställer du in dom i frysen en stund..
  • Smält den mörka chokladen och blanda ner oljan. Doppa kakorna i chokladen så att smörkrämen är helt täckt.
  • ÄT när chokladen stelnat och förvara i kyl/sval.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0